نیلوفرانه | روانشناسی - روانکاوی - مشاوره

  • ۰
  • ۰

کتاب‌های زرد که از آنها به‌عنوان کتاب‌های عامه‌پسند نیز یاد می‌شود، به‌خصوص در  خرید کتاب روانشناسی و رمان به‌وفور یافت می‌شوند. این کتاب‌ها با اقبال اکثریت مواجه هستند و به همین دلیل توسط بعضی از ناشران در تیراژ بالایی چاپ شده و این چرخۀ پرفروش بودن دائماً توسط مخاطب و ناشر تقویت می‌شود. تشخیص کتاب‌های زرد برای خوانندگانی که به‌تازگی وارد دنیای کتاب‌ها شده‌اند اهمیت بیشتری دارد، زیرا باعث می‌شود با دقت‌نظر بیشتری به مطالعه این قبیل کتاب‌ها بپردازند و با قضاوت بهتر، ریسک فاصله گرفتن از این دنیای شگفت‌انگیز را به حداقل برسانند.

 

کتاب زرد یعنی چه؟

کتاب‌های زرد روان‌شناسی که در زبان انگلیسی به آنها (Pop Psychology)  گفته می‌شود، برای مشکلات پیچیده راه‌کارهای کپسولی و سریع ارائه داده و سعی می‌کنند شما را خیلی زود به هدف برسانند. این کتاب‌ها انسان را صاحب اختیار تام می‌دانند و در تواناییِ فرد برای تغییر خویشتن و شرایط اغراق می‌کنند. کتاب‌های زرد با مقصر دانستن مخاطب، صرفِ داشتن اراده و مثبت‌اندیشی را برای رسیدن به هدف کافی قلمداد کرده و به او القا می‌کنند اگر شکست‌خورده، ناراحت یا افسرده است انتخاب خودش بوده، درصورتی‌که اختلالات روانی و شرایط نامناسب روحی انتخاب ما نیستند بلکه بیماری‌هایی محسوب می‌شوند که نیاز به درمان دارند؛ هیچ‌کس انتخاب نمی‌کند افسرده یا مضطرب باشد و داشتن اراده به‌تنهایی اوضاع را دگرگون نمی‌سازد.

  • عنوان و تیتر فریبنده
  • شناخت نویسنده کتاب
  • اطناب یا طولانی‌نویسی
  • تکراری بودن موضوع
  • آمار و ارقام بدون پایه و اساس

 

این کتاب‌‌ها به دلیل اینکه پرفروش هستند و متن ساده و عنوان هیجان‌انگیزی دارند، خوانندگان فراوانی را به خود جذب می‌کنند. خواندن و خرید کتاب انگیزشی زرد به صورت آگاهانه ممکن است برای برخی افراد سودمند باشد، مخصوصا کتاب‌های زرد انگیزشی قطعا حاوی جملات مثبت و انگیزاننده هستند که بر روحیۀ افراد تاثیرگذار است، اما بعضی دیگر از افراد کتاب‌خوان ترجیح می‌دهند با شناسایی کتاب‌های زرد، به جای مطالعۀ آنها وقت خود را بر مطالعۀ کتاب‌های سودمند دیگری متمرکز کنند. مانند شوپنهاور که معتقد بود: «نباید صرفا به این دلیل که درحال‌‌حاضر فلان کتاب توجه اکثریت را به خود جلب کرده، به مطالعۀ آن پرداخت».

  • ۰۱/۰۹/۰۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی