نیلوفرانه | روانشناسی - روانکاوی - مشاوره

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از مشکلاتی که برخی خانواده ها با آن مواجه هستند، داشتن بچه درس نخوان است. درس نخواندن بچه ها در سنین مختلف باعث نگرانی والدین می شود که بهتر است از طریق صحبت با فرزندتان آن را ریشه یابی و برطرف کنند ، چراکه گاهی والدین به جای پرداختن به دلیل درس نخواندن فرزندشان، سعی در برطرف کردن ان دارند که خود نه تنها باعث ایجاد انگیزه در دانش آموز نمی کند، بلکه او را در مسیر غلط قرار می دهد.

 

 

درس نخواندن بچه ها ، ریشه در رفتار والدین

بیشترین مواردی که از درس نخواندن بچه ها وجود دارد و والدین آن ها نگران هستند که بچم درس نمی خواند، معمولا در سنین نوجوانی می باشد. این سن در واقع سنی است که فرد از دوره کودکی خداحافظی کرده و قصد دارد وارد دوره جوانی شود. مطمئنا در این سن فرزند ما با چالش های زیادی روبه رو می باشد. 

در اکثر اوقات والدین در برخورد با بچه درس نخوان ، انگشت اتهام را به سوی فرزند خود می گیرند، اما واقعا باید با خود فکر کنند که چه عوامل و دلایلی باعث شده است که یک بچه درس نخوان داشته باشند، در واقع این موصوع مسئله ای است که باید بدان پرداخته شود.

ممکن است فرزند ما به هر دلیلی درس خواندان را دوست نداشته باشد، در این موضوع است که نقش والدین پررنگ می شود.

 

 

روش برخورد با بچه های درس نخوان

راهکارهای عمومی و روش برخورد با بچه های درس نخوان، با بچه ای که درس نمی خواند چه کنیم؟، دخترم اصلا درس نمیخونه، پسرم اصلا درس نمیخونه! عبارتند از:

ابراز محبت به فرزند تا جای ممکن

ابراز محبت والدین به فرزند عامل مهمی در آموزش بهتر اوست. اگر می‌خواهید فرزندی درس خوان،‌با ادب،‌ خوش رفتار و با عزت نفس داشته باشید،

 

■ برآورده کردن نیازهای عاطفی او

در تحقیقات مختلفی که صورت گرفته،‌ فرزندانی که از سوی والدینشان بیشتر محبت دریافت نموده‌اند،‌ وضعیت تحصیلی بهتری نیز داشته‌اند.

ابراز محبت ما به فرزندمان می‌تواند به صورت:  فیزیکی، در آغوش گرفتن،‌ بوسیدن،‌  وقت‌گذاری عمومی،‌ وقت‌گذاری خصوصی، انجام کاری برای فرزندمان و هدیه دادن باشد.

هر یک از این موارد، نیاز به دقت‌ زیادی دارد. برای مثال: اغلب پسران در سنین نوجوانی دوست ندارند توسط والدین در آغوش گرفته شوند، به ویژه در مقابل دوستان خود، چرا که این عمل را برخلاف استقلال شخصی خود می‌دانند،‌ در نتیجه در اینگونه موادد می بایست از روش‌های دیگر ابراز محبت فیزیکی استفاده نمود.

در نتیجه، از محبت به فرزند خود غافل نشوید و نگذارید درس نخواندن او موجب لطمه زدن به رابطه بین شما گردد.

 

■ یاد دادن یادداشت فهرست تمامی تکالیف به فرزندمان

در این روش، هر کدام ار تکالیف که انجام شد را از فهرست خط و یا درکنارش تیک بزنید. به ویژه اگر حجم تکالیف زیاد باشد.

با تیک زدن هر یک از آن ها، احساس بهتری به او دست می دهد و تکالیف خود را نیز فراموش نمی کند. همچنین از این فهرست برای برنامه ریزی و اولویت بندی تکالیف می تواند استفاده نماید.

 

■ قرار دادن وسایل مورد نیاز روز بعد در کیف و بستن کیف

برخی اوقات به همراه بردن تکالیف انجام شده، فراموش می گردد و در نتیجه باعث خجالت و شرمنده شدن فرزند در مدرسه می شود و در نتیجه فرزندمان نسبت به انجام تکالیف بی انگیزه می شود.

 

 

■ تلویزیون عامل حواس پرتی است و در نتیجه مکان مطالعه نباید در مقابل تلویزیون باشد.

همراه با تماشای تلویزیون، درس‌خواندن امری ناممکن است، پس اگر قرار است فرزند شما فیلم یا برنامه مورد علاقه خود را ببیند، باز بودن کتاب و دفتر به او کمکی نمی کند و اگر قرار است مشغول درس خواندن باشد، روشن بودن تلویزیون برای وی مفید نیست.

 

■ مشخص کردن یک مکان برای درس خواندن و انجام تکالیف فرزند

به این ترتیب او شرطی می‌شود و در آن مکان به راحتی به درس‌خواندن می‌پردازد چرا که زمان و مکان یکسان برای مطالعه و انجام تکالیف به تمرکز بالاتر فرزند کمک می کند.

 

■ مکان مطالعه با نور کافی و بدون صدای مزاحم

نور مناسب موجب می شود تا چشم دیرتر خسته شده و در نتیجه ساعات بیشتری را می تواند به مطالعه مشغول باشد و اگر در محل مطالعه سر و صدای زیاد باشد، موجب کاهش تمرکز فرزندان و در نتیجه کاهش بهره وری او می گردد.

 

■ آماده کردن تمام لوازم مورد نیاز برای مطالعه‌ فرزند در مکان مطالعه

لوازم التحریر،‌ دفترها ،‌کتاب‌ها و هر چیزی که هنگام درس خواندن به آن نیاز دارد زیرا اغلب اوقات نبود وسایل مورد نیاز در کنار فرزندان، موجب بلند شدن او از سر درس و در نتیجه از دست رفتن تمرکز او می شود.

برای رسیدن به تمرکز نیاز به صرف انرژی و زمان است و بلند شدن از سر مطالعه باعث می شود تمرکز ما به هم خورده و موجب صرف دوباره انرژی گردد.

 

■ خالی کردن مکان مطالعه از لوازم اضافه

وسایل اضافی موجب حواس پرتی و اتلاف وقت است و طبق بررسی ها، میز خلوت تر موجب بالا رفتن بهره وری و تمرکز است.

اگر قرار باشد فرزند شما یک ساعت به مطالعه مشغول شود، پس در آن یک ساعت نباید موبایل یا هر وسیله ای دیگر جهت حواس پرتی در کنار او باشد.

 

یافتن بهترین زمان مطالعه برای فرزندان

برخی انسان‌ها در صبح، هوشیاری بالاتر دارند و برخی دیگر در عصر‌ها، به طور معمول صبح ها با انرژی هستیم و احساس مثبتی داریم و کارایی بالاتر اما عصرها یک فرود داریم و دچار خواب آلودگی و در نتیجه پایین آمدن تمرکز و کارایی می شویم.

 

■ بعد از هر ۴۵ دقیقه و برای کودکان ابتدایی هر ۳۰دقیقه، ده دقیقه استراحت کند. کمتر از نیم ساعت زمان مطالعه خیلی مفید نیست. زمان استراحت و مطالعه را با یک تایمر اندازه بگیرید!

تحقیقات نشان داده است یک دوره زمانی مطالعه مستمر و بعد یک استراحت کمک بسیاری به یادگیری بهتر می‌نماید.

 

■ در سال‌های اول دبستان اگر فرزندمان کوچک است، ممکن است دوست داشته باشد که در کنارش باشید.

به درخواست او احترام بگذارید و در هنگام درس‌خواندن و انجام تکلیف مدرسه کنارش باشید اما در کار او دخالت نکنید بلکه شما هم بنشینید و شروع به خواندن کتاب کنید.

 

■ آموزش دادن روش یادگیری به فرزندان

▪︎یادداشت برداری با کلمات کوتاه، تمیز و با استفاده از علائم اختصاری که این امر فرزندمان را به درس‌خواندن علاقه‌مند می‌کند.

▪︎خلاصه برداری تا بداند چه نکاتی را باید در خلاصه برداری بیاورد و کدام ها را نیاورد.

▪︎نقشه ذهنی و ترسیم و استفاده از آن را از همین حالا به فرزندان خود بیاموزید.

 

در آخر اینکه به فرزندان خود اجازه ندهید که درباره درس خواندن احساس استرس کند. او را تشویق به پذیرش چالش ها کنید تا اعتماد به شما را در خود توسعه دهد و برای وی مهم نباشد که چه مقدار درس خواندن دشوار است، چرا که شما همیشه در کنار او هستید و به او کمک می کنید و عشق و حمایت بی قید و شرط خود را به او می دهید و در این راه می توانید از برنامه ریزی درسی مجموعه ایران تحصیل و مرکز شماره تحصیلی تلفنی آن کمک بگیرید.

 

 

مشاوره برخورد با بچه درس نخوان

هر کودک و یا نوجوانی خصیصه های رفتاری خود را دارد و در شرایط و محیط یک خانواده بزرگ شده است، به طور کلی ارائه یک راهکار کلی برای پاسخ به سوال بچم درس نمیخونه و یارفتار درست با بچه درس نخوان ، شاید درست نباشد و بهتر است هر فرد به طور جداگانه توسط مشاوره کودک و مشاور تحصیلی بررسی گردد.

  • ۰
  • ۰

برای اینکه بدانیم زوج درمانی چیست، اول باید بدانیم چرا به زوج درمانی نیاز داریم. اگر کسی به شما بگوید که تنها با گفتن یک جمله جادویی رابطه عاشقانه و سالمی را تا اخر عمر با همسر و یا شریک خود خواهید داشت، آیا شما باور می‌ کنید؟ بدون شک پاسخ شما منفی است. همه ما می ‌دانیم که ایجاد یک رابطه عاطفی سالم و حفظ و نگهداری آن کار ساده‌ای نیست.

 

درست مانند اتومبیل، روابط ما نیاز دارند تا مرتب به آن رسیدگی شود. اگر در اتومبیل ما مشکلی پیش بیاید ابتدا خودمان سعی می کنیم مشکل را برطرف کنیم و در صورتی که از انجام آن ناتوان باشیم به تعمیرکار مراجعه می ‌کنیم. شاید در مورد روابط ما نیز همین مثال مصداق داشته باشد. برخی از مشکلات توسط خودمان رفع می‌ شود ولی برای برخی دیگر نیاز به زوج درمانی داریم.

 

زوج درمانی چیست؟


بعد از آنکه به دلایل زوج درمانی اشاره کردیم، به این مبحث می ‌پردازیم که زوج درمانی چیست؟ زوج درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک درمانگر روان با تجربه بالینی در زمینه کار با زوجین، به دو شخصی که داخل یک رابطه عاطفی هستند مشاوره می ‌دهد.

 

 

 

هدف زوج درمانی چیست؟

رویکرد زوج درمانی در شمال تهران با هدف یکپارچه سازی و تنظیم هیجان، ابراز روشن احساسات و تایید متقابل در یک طرح جامع به منظور بهبود روابط زوجین همیشه پیش قدم بوده است. زوج درمانی رویکردی بدون قضاوت دارد و به پذیرش شما و همسرتان کمک می‌کند. یعنی رویکردی ست در قالب نحوه اندیشه شما درباره خودتان و همسرتان و خودسنجی بیشتر. همچنین این رویکرد بر تغییر کردن تمرکز دارد مثل کاهش پاسخ های منفی و بدون تایید، افزایش خود تنظیمی عواطف، بهبود توانایی ابراز خود و اصلاح مهارت های مدیریت موثر مشکلات.

 

زوج درمانی چه کاری انجام می دهد؟

زوج درمانی حساسیت درمانی قابل توجهی نسبت به نزاع همسرانی دارد که ناراحتی حاصل از دلخوری های فراوان را تجربه می کنند و در عین حال امید زیادی به بهبودی رابطه خود دارند. به طور کلی زوج درمانی موقعیت های گسترده و متنوعی را که زوج ها در طول رابطه خود با آن مواجه می شوند مورد توجه قرار می دهد و ایده های عملی موجود را بررسی نموده و تمریناتی برای کاهش تعارضات آسیب‌رسان و دستیابی به آرامش و صمیمیت بیشتر در روابط را فراهم می سازد. به طور مثال فرهنگ بخشش و عذر خواهی را بیش از قبل در بین زوجین جا می اندازد.

 

در جلسات زوج درمانی چه اتفاقاتی می افتد؟

زوج درمانی معمولاً با برخی سوالات مصاحبه استاندارد در ارتباط با تاریخچه رابطه و همچنین اطلاعاتی راجع به خانواده اصلی هر کدام از طرفین، ارزش ها و زمینه‌های فرهنگی زوجین آغاز خواهد شد.
پیش آگهی های مثبت و منفی رابطه زوجین در ابتدای زوج درمانی مورد بررسی قرار میگیرد تا بتوان چشم انداز درمانی رابطه زوجین را تا حدودی پیش بینی نمود.

 

برای شرکت در زوج درمانی چه شرایطی لازم است؟

برای شرکت در زوج درمانی و اثربخش بودن نتایج درمانی آن باید زوجین درک درستی از وضعیت فعلی رابطه شان و همچنین درک علیت حلقوی ( در نظر گرفتن نقش و سهم خود در ایجاد مشکل) داشته باشند. انتظارات آنها از رابطه شان در یک راستا و هم جهت باهم باشد. امید و انگیزه کافی برای بهبود رابطه شان و انجام تکالیف مربوطه داشته باشند. تمرکز درمانی ،صداقت و پذیرش احساسات از شروط ضروری اثربخشی زوج درمانی محسوب می شود.

 

زوج درمانگر خوب در تهران

مراکز مشاوره زیادی در حال حاضر در تهران مشغول به فعالیت هستند و به ارائه خدمات روانشناختی به زوجین می پردازند. اما آنچه که در انتخاب یک روانشناس خوب اهمیت دارد برقراری رابطه متقابل درمانی ،برخورداری از مجوز های لازم، مدارک علمی و صلاحیت های حرفه ای برای زوج درمانگر می باشد. چرا که زوجین، بسیاری از مسائل خصوصی شان را در طول درمان با زوج درمانگر مطرح می نمایند و هر گونه بی مقالاتی علمی و عدم برخورداری از شایستگی های حرفه ای می تواند تبعات منفی قابل توجهی برای زوجین به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است حتماً سوابق تحصیلی و تخصصی زوج درمانگر و مرکز مشاوره خانواده قبل از شروع جلسات درمانی مورد بررسی زوجین قرار بگیرد.

 

 

  • ۰
  • ۰

دندان قروچه یا براکسیسم در کودکان چیست؟

صدای ناملایم ساییدن یا کوبیدن دندان‌ ها در کودکان موضوع بسیار شایع و در برخی از موارد نگران کننده است که والدین هنگامی که کودک آن ها به خواب عمیق فرو رفته و یا دچار استرس می شود، شاهد آن هستند. با این حال صدای ناملایم ساییدن دندان‌ ها در علم پزشکی به براکسیسم و در اصطلاح عامه همان دندان قروچه مشهور شده است.

شاید شما به عنوان والدین کودک هنگامی که او به خواب فرو رفته است و در حال تماشای چهره او هستید، صدای ناملایم ساییدن یا کوبیدن دندان‌ ها برای شما کمی آزار دهنده باشد. به هرحال این موضوع یک عامل شایع در کودکان است که طبق بررسی های انجام شده از هر ۱۰ کودک، ۳ کودک به دندان قروچه یا براکسیسم مبتلا خواهند شد. سوال اصلی این است که دندان قروچه در کودکان به چه علتی شکل می گیرد و چطور می توان این عارضه را برطرف کرد؟

 

چرا کودک من دچار دندان قروچه می شود؟

این موضوع اکثرا در کودکان سه سال و نیم به بالا رخ می دهد و عموما در سنین ۶ سالگی به بعد دیگر شاهد این عارضه نخواهیم بود، اما خود دندان قروچه توسط کودک می تواند نشان دهنده برخی از ناهنجاری های دندان باشد که در صورت بروز چنین عارضه ای بهتر است به یک ارتودنتیست یا متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه شود.

با این حال هنوز علت مشخصی برای دندان قروچه کودک کشف نشده است اما برخی از تحقیقات نشان می دهد که علت این عارضه می تواند نشان دهنده نامنظم بودن دندان ها و همچنین عدم قرار گیری مناسب دندان های فک پایین و بالا روی همدیگر باشد

در سوی دیگر برخی از تحقیقات نشان دهنده وجود استرس و اضطراب در کودکانی است که می توان در آن ها شاهد دندان قروچه یا براکسیسم بود. عموما نشانه های اولیه اضطراب و استرس می تواند به دلیل وجود خشم، ناراحتی های اعصاب، فشار های روانی بر روی کودک و سایر عوامل دیگر باشد. از دیگر عوامل مى توان به وجود آلرژى، کمبود ویتامین ها و مواد معدنى و انگل هاى روده اى اشاره نمود.

 

چگونه می توانیم دندان قروچه را تشخیص دهیم؟

دندان قروچه عملا در کودکان شبیه به چیزی ناشناخته است و آن ها نمی توانند متوجه این عارضه شوند، با این حال اکثر کودکانی که به این عارضه دچار می شوند، یکی از اعضای خانواده در هنگام خواب کودک و یا همچنین ایجاد فشار، تنش و… شاهد صدای ناملایم ساییدن یا کوبیدن دندان‌ ها بوده است.

در حالت کلی علائم و ویژگی هایی وجود دارد که در صورت بروز آن ها می توان شاهد دندان قروچه در کودکان بود، این علائم به شرح زیر است:

  1. هنگامی که کودک شما به خواب عمیق فرو می رود، ممکن است صدای دندان قروچه و یا ساییدن دندان ها به گوش شما برسد.
  2. ممکن است کودک شما در هنگام جویدن و غذاخوردن ناراحتی و درد را نشان دهد.
  3. در حالت دیگر، ممکن است کودک شما در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب در ناحیه فک و صورت ناراحتی هایی را از خود نشان دهد.

 

دندان قروچه چه اثراتی دارد؟

در بسیاری از موارد دندان قروچه اثر ناخوشی روی کودک بوجود نمی‌آورد، البته در مواردی باعث ایجاد سردرد یا گوش درد می‌شود. یا ممکن است به دلیل فشار آمدن به فک، کودک نتواند دهان خود را کامل باز کند. در هر صورت این مساله به دلیل صدای ناهنجار ساییده شدن دندان‌ها، باعث رنجش سایر اعضای خانواده می‌شود.

در بعضی موارد دندان قروچه باعث از بین رفتن مینای دندان، نوک تیز شدن دندان و افزایش حساسیت دمایی شده و همچنین باعث ایجاد دردهایی در صورت و مشکلاتی در فک‌ها می‌شود که برای نمونه می‌توان به بیماری « اختلال مفصل گیجگاهی فکی » (temporomandibular joint disease) اشاره کرد. البته اکثر کودکانی که دندان قروچه دارند دچار این بیماری نمی‌شوند مگر اینکه عمل ساییدن و فشار دادن دندان‌ها روی هم بسیار زیاد اتفاق بیافتد.

 

روش‌های درمان دندان قروچه

هر چند در اغلب کودکان این مساله به مرور از بین می‌رود، اما بررسی‌های مداوم توسط والدین و معاینات دندان پزشک متخصص کمک می‌کند تا زود تشخیص داده شود.

در مواردی که دندان قروچه باعث ایجاد دردهای فک و صورت شده یا به دندان‌ها آسیب وارد شده باشد دندان پزشک می‌تواند اقدام به تجویز نوع خاصی از محافظ دندان نماید. این وسیله در دهان کودک و روی دندان‌های او قرار می‌گیرد و شبیه به وسیله‌ای است که ورزشکاران (در ورزش‌هایی مثل بوکس) از آن استفاده می‌کنند.

 

به طور خلاصه اقدامات زیر می‌تواند موثر باشد:

1- صحبت با پزشک متخصص کودکان و مشاوره کودک: پزشک متخصص می‌تواند دلایل استرس را تشخیص داده روش مناسبی برای برطرف کردن آن پیشنهاد دهد.

2- آماده کردن کودک برای خواب شب: حتی اگر نتوانستید دلیل اتفاق افتادن دندان قروچه را پیدا کنید، بهتر است با انجام اقدامات زیر قبل از خوابیدن کودک باعث ایجاد آرامش در او شوید:

3- صرف کردن زمان کافی برای کودک: هرچند کار (شغل) مهم است، اما فرزند شما هم بسیار مهم است. همیشه برای خانواده خود زمان کافی صرف نمایید. این کار نه تنها باعث ایجاد ارتباط عاطفی عمیق بین شما می‌شود بلکه موجب ایجاد آرامش و آسودگی خاطر در کودک می‌شود.

4- انجام بازی‌های شاد و مفرح: انجام این نوع از بازی‌ها نه تنها باعث تفریح کودک می‌شود بلکه یک اقدام موثر برای مقابله با دندان قروچه به حساب می‌آید. بازی و تفریحاتی مثل شن بازی و خاک بازی (مثل ساختن قلعه شنی) یا انواع آب بازی و بازی با تفنگ آب پاش جزء تفریحات مورد علاقه کودکان به شمار می‌آید.

  • ۰
  • ۰

در ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺘﻔﺎوتﺗﺮ از ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺟﻮاﻧﺎن ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﺸﺎﻏﻞ و ﺣﺮﻓﻪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻮروﺛﯽ از ﭘﺪران ﺧﻮد درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﯽ ﭼﻨﺪان ﻣﻔﻬﻮم و اﻫﻤﯿﺘﯽ ﺑﺮای آﻧﺎن ﻧﺪاﺷﺖ. اﻣﺎ ﺑﺎ ﺷﺮوع ﭘﯿﭽﯿﺪهﺗﺮ ﺷﺪن ﺟﻮاﻣﻊ ، ﮔﺴﺘﺮش ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺣﺮﻓﻪﻫﺎ و ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻣﺘﻌﺪد ، ﺗﺨﺼﺼﯽﺗﺮ ﺷﺪن ﺣﺮﻓﻪﻫﺎ و اﺣﺴﺎس ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻫﻤﺨﻮاﻧﯽ ﺑﯿﻦ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻓﺮد و ﻧﻮع ﺣﺮﻓﻪ ﻧﯿﺎز ﻣﺮاﮐﺰ ﺻﻨﻌﺘﯽ  ﺑﻪ اﻓﺮاد ﻣﺎﻫﺮ، اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﯽروﯾﻪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﻮان ﮐﺸﻮرﻫﺎ و اﻓﺰاﯾﺶ داﻧﺶ آﻣﻮزان و ... زﻣﯿﻨﻪ و اﺣﺴﺎس ﻧﯿﺎز ﺑﻮﺟﻮد ﻓﺮآﯾﻨﺪی ﺑﺎ ﻋﻨﻮان راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻐﻠﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺖ ﺣﻖ ﻣﺴﻠﻢ ﻫﺮ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻐﻠﯽ را آزاداﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻣﺸﻐﻮل ﺷﻮد.

 

مشاوره شغلی و تاثیر آن در انتخاب شغل

ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب درﺳﺖ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﻐﻞ ﻣﺸﺎوره و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮد را از ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺸﻮر آﮔﺎه ﺳﺎزد و رﻏﺒﺖ ﻫﺎ و اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎﯾﺶ را ﺑﻪ او ﺑﺸﻨﺎﺳﺎﻧﺪ. راﻫﻨﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﻧﻘﺶ ﻣﺸﻮرتی دارد و ﻫﯿﭽﮕﺎه ﻓﺮد را ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﻣﺠﺒﻮر ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪﺷﻐﻞ و ﯾﺎ ﺷﺎﻏﻠﯽ را ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻊ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد دﻫﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺳﺎﻧﺪرﺳﻮن راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﯽ ﺟﺮﯾﺎن ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﻣﺪاوﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺟﺮای آن ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎم اﺑﻌﺎد وﺟﻮدی ﻓﺮد ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺷﻮد وﻧﺤﻮه رﺷﺪ،ﻃﺮزتلقی ها ،اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻧﮕﺮاﻧﯿﻬﺎی اﻧﺴﺎن دﻗﯿﻘﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﻮد راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻓﺮاﻧﮏ ﭘﺎرﺳﻮﻧﺰ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻓﺮد اﺳﺖ ﺗﺎ ﺷﻐﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﺪ،ﺑﺮای اﻧﺠﺎم دادن آن آﻣﺎده ﮔﺮدد و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آﻣﯿﺰی ﺑﻪ آن اﺷﺘﻐﺎل ورزد.

 

مشاوره ﺷﻐﻠﯽ ازاﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه 3 ﻣﺮﺣﻠﻪ دارد:

  • ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯿﻬﺎ، رﻏﺒﺘﻬﺎ وﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎی ﻓﺮد،
  • ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻣﺸﺎﻏﻞ و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ،
  • ﺑﺮﻗﺮاری ﺳﺎزش ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺑﯿﻦ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻓﺮدی و ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺷﻐﻠﯽ

 

مشاوره شغلی چیست؟

شاید تا به امروز چیزهای زیادی درمورد مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره تحصیلی و… شنیده باشید. اما کمتر کسی است که به طور کامل مشاوره شغلی را نیز بشناسد. مشاوره شغلی شامل خدماتی است که به شما در انتخاب یک شغل متناسب با شخصیتتان کمک می‌کند. این شیوه از راهنمایی می‌تواند در شناسایی و ثابت قدم ماندن در اهداف شغلیتان تاثیرگذار باشد و به شما کمک کند تا بتوانید اقدامات لازم برای تحقق آن‌ها را انجام دهید.

 

چه افرادی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟

شاید تصور کنید مراجعه به یک مشاوره برای یافتن شغل رضایت بخش تنها مخصوص افرادی است که به تازگی قصد ورود به بازار کار دارند. اما در حقیقت این یک تصور اشتباه است! چرا که پیش می‌آید که یک نفر سال‌ها در یک سازمان مشغول به کار است، اما رضایت شغلی کافی را ندارد و نیاز است تا یک نفر او را در این زمینه راهنمایی کند.

در واقع مشاور شغلی می‌تواند برای هرکسی مفید باشد. یک نفر که در شرایط مختلف انتخاب شغل، ورود مجدد به کار پس از گذراندن مرخصی، اخراج یا انصراف از شغل پیشین و… قرار گرفته، به هر حال نیاز به یک متخصص دارد تا در چنین مواقعی در کنارش باشد و با راهنمایی‌های حرفه‌ای، او را در جهت رسیدن به اهدافش یاری کند. خوب است بدانید که حتی اگر شاغل باشید نیز همچنان مشاوره شغلی می‌تواند بر روی موفقیت شما تاثیرگذار باشد.

 

اهمیت مشاوره شغلی چیست؟

به طور کلی مشاوره شغلی خدمات متنوعی را در برمی‌گیرد. این خدمات از ارزیابی شغلی تا نوشتن یک رزومه را در شامل می‌شود. برای اینکه با جزئیات بیشتری از اهمیت مشاوره شغلی آشنا شوید، در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

آزمون‌ها و ارزیابی‌های مهارتی

در یک جلسه مشاوره شغلی، شناسایی زمینه شغلی مناسب شخصیت شما به کمک انجام تست‌های مهارتی و ارزیابی آنان انجام می‌شود. متخصصان این حوزه می‌توانند در شناسایی مجموعه‌ای کامل از مهارت‌ها و کارهایی که با توانایی‌های خاص شما مطابقت دارند، به شما کمک کنند.

بررسی گزینه‌های شغلی

مشاوره شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دیدی عمیق‌تر به گزینه‌های شغلی پیش رو نگاه کنید. در انتخاب شغل، اکثر افراد از تطابق شغل با نقاط قوت و مهارت‌هایشان اطمینان ندارند. به بیانی دیگر، نمی‌توانند صددرصد تضمین کنند که با استفاده از توانایی‌های موجودشان، می‌توانند از پس شغل موردنظر بربیایند یا خیر.

اهمیت مشاوره شغلی زمانی مشخص می‌شود که نیاز به یک راهنما برای شناسایی شغل‌های مناسب داشته باشید. حتی اگر در حال تغییر شغلتان نیز باشید، باز هم در چنین شرایطی نیاز است که بدانید بهتر است به سراغ چه مشاغلی بروید. در این شرایط نیز می‌توانید از راهنمایی‌های یک متخصص مشاوره شغلی کمک بگیرید.

 

 

تدوین برنامه شغلی

یکی دیگر از موارد اهمیت مشاوره شغلی، مشخص شدن مسیر شغلی شماست. به عبارتی دیگر، ممکن است شما بدانید که چه شغلی مدنظرتان است، اما از اینکه چه مسیری را برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود باید بپیمایید، مطمئن نیستید! متخصصین مشاوره شغلی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید یک برنامه جامع و عملی برای رسیدن به اهداف شغلی خود تدوین کنید.

تمرین و مرور جلسه مصاحبه

شرکت در جلسات متعدد مصاحبه شغلی می‌تواند استرس زیادی به افراد منتقل کند و سبب خستگی عصبی آنان شود. اما زمانی که در طول مسیر شغلی خود از مشاور شغلی کمک بگیرید، می‌توانید چندین بار جلسات مصاحبه و پرسش و پاسخ‌ها را با مشاور خود تمرین کنید و از بروز استرس‌های بیش از حد در روز مصاحبه، جلوگیری نمایید.

غلبه بر موانع

از دیگر موارد اهمیت رفتن به سراغ مرکز مشاوره شغلی در این است که یک متخصص می‌تواند در زمینه شناسایی و برخورد با مشکلاتی که بر سر راهتان است، کمکتان کند. به عنوان مثال اگر دچار اضطراب یا افسردگی شغلی شده باشید، این موارد آسیب‌های جدی به روند پیشرفت شما وارد می‌کند. بنابراین با مراجعه به یک مشاور می‌توانید به راحتی بر چنین موانعی غلبه کنید.

توسعه شبکه

تشکیل و توسعه شبکه شغلی برای بسیاری از افراد با توجه به تیپ شخصیتی که دارند، ممکن است بسیار سخت و دشوار باشد. اما خوب است بدانید که تشکیل شبکه، بخش مهمی از پیشرفت شغلی است. شبکه سازی می‌تواند تا حد زیادی در یافتن مشاغل و فرصت‌های شغلی جدید به شما کمک کند. به همین دلیل است که باید یاد بگیرید روابطتان را با همکاران خود رشد دهید و از فرصت‌های جدید بهره‌مند شوید. یک متخصص می‌تواند در تشکیل و توسعه شبکه بسیار تاثیرگذار باشد.

 

  • ۰
  • ۰

مشاوره طلاق

سئله طلاق از جمله مسائلی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق افتد. افراد در صورتی که با این شرایط مواجه شوند معمولا به دنبال شخصی هستند که مشاوره طلاق را با وی انجام دهند. مشاوره در امر طلاق امری حیاتی است، چرا که بسیاری از مسائل در فرآیند طلاق رخ می دهد که نیازمند حضور و مشاوره وکیل مجرب است که در این باره تجربه کافی داشته باشد. مشاوره طلاق از مهم ترین مراحل است. 

انواع روش های طلاق

  • طلاق توافقی: ساده ترین شکل طلاق است و زمانی رخ می دهد که زن و مرد هر دو درباره جدایی نظر موافق داشته اند و ادامه زندگی برای هیچ یک از آن ها قابل انجام نباشد. این نوع طلاق برگرفته از اختیار مرد برای طلاق است که معمولا نسبت به دیگر انواع روش ها مشکلات کمتری را در پی دارد.
  • طلاق به خواست مرد: این نوع طلاق ناشی از اختیار مرد درباره طلاق است.
  • طلاق از سوی زوجه: این مورد تنها زمانی امکان پذیر است که زن یکی از شرایط ضمن عقد را داشته باشد.

در تمام موارد ذکر شده بهتر از پیش از انجام از مشاوره طلاق بهره بگیرید.

 

ریشه طلاق چیست؟

در بین صدها موردی که می تواند زمینه ساز طلاق شود به چندی از آنها اشاره شده است:

  • خیانت زن به مرد و یا مرد به زن
  • مشکلات جنسی و عدم رضایت از روابط زناشویی
  • اینترنت و شبکه های اجتماعی
  • اختلالات شخصیتی مانند سوءظن، بدبینی، توهم، خودشیفتگی، عدم سازگاری و …
  • تفاوت های شخصیتی، فرهنگی و آموزشی

 

قوانین جدید طلاق

 

طلاق به دلیل خیانت

خیانت یکی از عمده دلایل طلاق بخصوص در سالهای اخیر است. متاسفانه آمار خیانت زن به مرد و همچنین مرد به زن بسیار بالا رفته و همین موضوع سبب شده طلاق به دلیل خیانت نیز بیشتر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب خیانت همسر را مطالعه نمایید.

طلاق به دلیل مشکلات جنسی

مشکلات جنسی و همچنین عدم رضایت جنسی از همسر نیز از جمله موارد تاثیرگذار در طلاق است. مشکلات جنسی می تواند با کمک پزشکان متخصص در این حوزه برطرف شود. عدم رضایت جنسی نیز با کمک مشاور روانشناس قابل حل است.

طلاق به دلیل تفاوت های شخصیتی

تفاوت هایی مانند برونگرایی و درونگرایی، سطح فرهنگ و سواد، تربیت خانوادگی، اعتقادات دینی و … می توانند زمینه ساز اختلافات و در نتیجه طلاق شوند. به همین جهت توصیه می کنیم در این باره حتما مشاوره قبل از ازدواج را داشته باشید. در صورتی که در زندگی مشترک قرار دارید و می خواهید زندگی خود را حفظ کنید مشاور روانشناس می تواند در این باره به شما کمک کند.

 

در چه مواقعی به مشاوره نیاز دارید؟

اولین مسئله ای که باید در گوشه ای از ذهنتان داشته باشید این است که وجود هر مشکلی به معنی اختلال در تمام قسمت های زندگی و همچنین فراهم کردن بستر لازم جهت جدا شدن از همسرتان نیست. فراموش نکنید که شما نمیتوانید همیشه بهترین باشید و گاهی کمک گرفتن از یک فرد آگاه با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و زناشویی، کار سختی نیست و قطعا نتایج مثبتی خواهد داشت. اما به صورت کلی در مواقعی که در شرایط زیر قرار گرفته اید، زنگ هشدار را برای خودتان به صدا در آورید؛ زیرا نیاز به کمک دارید.

  • ۰
  • ۰

با همسر معتاد (زن یا شوهر) چگونه باید رفتار کرد؟ اگر با وجود اعتیاد به همسرتان علاقه دارید و تصمیم گرفته‌اید که با او زندگی کنید، با رعایت برخی نکات می‌توانید هم از آسیب دیدن خود و فرزندانتان پیشگیری کنید و هم انگیزه ترک را در همسرتان بالا ببرید. درست است که پاک شدن و تغییر فرد معتاد به انگیزه و خواست خودش بستگی دارد اما نقش خانواده نیز بسیار کلیدی است. برخوردهای نامناسب می‌تواند اعتیاد فرد را تشدید نماید. با آگاهی از نحوه برخورد با همسر معتاد، می‌توانید به او کمک کنید تا فرایند ترک را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارد. 

چگونگی ارتباط با همسر معتاد؟

برای آنکه بتوانید با کسی که معتاد است یک زندگی را ادامه دهید، نیازمند کسب اطلاعات و مهارت‌هایی در این زمینه هستید. بدون آموزش مهارت ها و استفاده از تکنیک های لازم، نمی توانید زندگی خود را سر و سامان ببخشید و به مسیر درست برگردید. در این لحظات است که نقش مرکز مشاوره و مشاوران متخصص بیش از پیش مشخص می شود. 
برای ارتباط برقرار کردن با همسرتان در دوران اعتیاد نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قاطع باشید اما سرزنش نکنید
  • کنترل و مچ‌گیری نکنید
  • موقع نشئگی با او صحبت نکنید
  • مراقب حمایت های ناسالم باشید
  • قواعد محکم داشته باشید
  • او را عضوی از خانواده بدانید
  • از خودتان در مقابل اعتیاد همسرتان محافظت کنید

 

برای درک نحوه برخورد با همسر معتاد، اول اعتیاد را بشناسید

برای درک چگونگی نحوه رفتار با همسر معتاد، مهم است که قبل از هر چیز محرک های اعتیاد را بدانید . اعتیاد بیماری ای است که باعث تغییراتی در مغز می شود . در افراد مبتلا به اعتیاد ، گیرنده های دوپامین ( Dopamine ) فعال می شوند و به مغز می گویند که مواد مخدر ، پاداش هستند . با گذشت زمان ، مغز تغییر کرده و به مواد مصرف شده وابسته می شود.

به دلیل چنین تغییر قابل توجهی در مغز ، اعتیاد یک بیماری مزمن یا طولانی مدت محسوب می شود . این اختلال می تواند به اندازه ای قدرتمند شود که شوهر شما به سختی می تواند مصرف موادش را کنترل کند حتی با وجود اینکه می داند این کار چه عواقب جسمی ، روحی و مالی ای برای او دارد.

اما اعتیاد قابل درمان است . توانبخشی از طریق بستری شدن می تواند راه حل کوتاه مدتی باشد در حالی که مشاوره و آموزش سلامت می تواند تأثیر بلندمدت داشته باشد . در حین ترک ، کمک و حمایت دوستان و اعضای خانواده نیز ضروری است . اعتیاد می تواند یکی از جدی ترین شرایطی باشد که افراد با آن مقابله می کنند و نیاز به کمک اشخاص مختلف از جمله پزشکان ، دوستان و اعضای خانواده دارد.

 

اعتیاد چگونه بر خانواده تأثیر می گذارد؟

اعتیاد همه اعضای خانواده را از طریق راه های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد . بعضی از این تأثیرات عبارتند از:

  • اضطراب و استرس

  • افسردگی

  • احساس گناه

  • خشم و سرافکندگی

  • مشکلات مالی

  • بی ثباتی در قوانین، برنامه ها و روال ها

  • خطر جسمی و امنیتی و امکان خشونت خانگی (این خطر زمانی که فرد مست یا به دنبال مواد مخدر است افزایش می یابد)

 

 

تا کی به ارتباط با همسر معتاد ادامه دهیم؟

این که تا چه زمانی در کنار همسر معتادتان زندگی کنید به ظرفیت‌های روانی خودتان بستگی دارد. اما به طور کل تا زمانی که مصرف مواد و عوارض آن، همسرتان را در شرایطی قرار نداده که به شما آسیبی بزند و رفتارش تا حد غیرقابل تحملی غیرطبیعی نشده، می‌توانید به ادامه ارتباط فکر کنید. اگر همسر شما به دلیل مصرف مواد دچار مشکلات روان‌شناختی شدید مانند پرخاشگری، افسردگی و حالات توهم و هذیان است، دیگر نمی‌توان با ارتباط موثر او را تحت تاثیر قرار داد.  اختلالات هذیان و توهم که فرد را درگیر می کند، در بینش و ادراک فرد از واقعیت تاثیر می گذارند و حتی ممکن است منجر به آسیب به خود یا دیگران شود. پس در این شرایط آماده باشید تا از اورژانس پزشکی، اورژانس اجتماعی (123) و یا حتی پلیس کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات هذیانی کلیک کنید.

  • ۰
  • ۰

خلاقیت کودکان نقش مهمی در آینده آنها خواهد داشت. کودکان خلاق راه حل های جدید برای مشکلات پیش رو پیدا می‌کنند. توجه داشته باشید استعداد تنها بخشی کوچک از خلاقیت است و تمرین، نظم‌بخشی و پرورش آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر چه محیط زندگی کودک از تنوع بیشتری برخوردار باشد، امکان رشد خلاقیت در او بیشتر است. قطعاً پرورش خلاقیت کودکان برای شما مهم است. اما قبل از این که بروید سراغ خواندن مقاله، توصیه می‌کنم حتماً به فایل صوتی زیر  کوش دهید. خیلی می‌تواند به شما کمک کند. 

آیا فرزندتان از شما سوالات زیادی می‌پرسد؟

آیا تا کنون از شما پرسیده است که چرا آسمان بالاست و زمین پایین؟

چرا اسم سگ، سگ است و اسم اسب، اسب؟

چرا دو تا چشم داریم و یک بینی؟

اگر جای چشم و ابرو عوض می‌شد چه می‌شد؟

اگر به هر یک از سوالات او پاسخ دهید، باز هم سوالات دیگری می‌پرسد؟

بهتر است بدانید که تمام کودکان قبل از دبستان دارای استعداد خلاقیت در عالی ترین حد خود هستند و هنر والدین و معلمان، خاموش کردن و سرکوب کردن این استعداد است!

 

هوش و خلاقیت کودکان

انسان وقتی که متولد می‌شود، قادر است به هر سمت و سویی برود. اگر او را از همان کودکی در هر مسیری قرار دهید، تا پایان آن می‌رود. فرقی نمی‌کند، با قرار دادن او در مسیری که می‌خواهید، می‌توانید از آن یک مدیر، کارگر، دلان بورس، کماندوی ارتش و… بسازید. از آنجایی که انسان موجود اجتماعی هست، تمام تلاش خودش را می‌کند تا با آن محیط سازگار شود تا بتوانند بخشی از آن باشد.

 

راه های افزایش خلاقیت کودکان

  1. نقاشی
  2. موسیقی
  3. فضای مناسب
  4. تمام کردن کارهای نیمه کاره
  5. طبیعت گردی
  6. آشپزی
  7. طرح پرسش های متحرک
  8. فرصت ابراز افکار مخالف
  9. قانون تعیین نکنید
  10. قبول دوستان خیالی
  11. پاداش شکست

 

خلاقیت کودکان در چه سنی بیشتر می‌شود؟

به طور کلی کودکان از همان ابتدا رگه‌های هوش و خلاق بودن خود را نشان می‌دهند اما معمولا تمرکز و توجه برای آن‌ها سخت است. در سن 5 سالگی به دلیل افــزایش تمرکز در کودکان، تکمیل زبان و تقویت مهارت‌های جسمی، کودک به اوج تفکر خلاق می‌رسد. در این مرحله و سنین 5 سالگی، شما باید برای پرورش خلاقیت کودکتان سرمایه گذاری کنید و راه‌های پرورش تفکر خلاق را بیاموزید. استعدادیابی کودک و نوجوان برای همین منظور انجام می شود.

 

پرورش خلاقیت کودکان به عهده چه کسی است؟

تمام مسئولیت‌های پرورش و تربیت فرزند بر عهده والدین است، اما گاهی ممکن است ندانید که چه راهی درست و چه کاری غلط است. مشورت با افرادی که تخصصی در تربیت فرزند ندارند، ممکن است به رفتارهای اشتباه تان بیافزاید و باعث آسیب‌های روحی کودکتان شود. هر کودک، ویژگی‌های خاص خود و هر والدی نیز شرایط مخصوص خود را دارد.

بنابراین لازم است که در این زمینه با کسانی که آموزش دیده‌اند مشورت کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی از متخصصان کودک در مرکز هنر زندگی از اطمینان خاطر برای رسیدن به اهداف تربیتی خود برخوردار باشید.