نیلوفرانه | روانشناسی - روانکاوی - مشاوره

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آموزش سئو کلاه سیاه می‌تواند هم خوب باشد و هم بد. شما می‌توانید از یادگیری روش های سئوی کلاه سیاه برای اجتناب کردن و جلوگیری کردن از جریمه شدن سایت استفاده کنید. در کنار آن هم ممکن است از این روش‌ها برای رتبه گرفتن سایت خودتان استفاده کنید. در بدترین حالت هم به دنبال ضربه زدن به سایت رقیب و گرفتن جای او در نتایج سرچ گوگل هستید. بنابراین نمی‌توان دلیل مشخصی برای آموزش‌های این شکلی بیان کرد و بیشتر باید هدف و انتظار شخص یا اشخاص را در این مورد، بررسی کرد. این روش‌ها را می‌توانید با خواندن کتاب سئو کلاه سیاه یا دیدن فیلم‌های آموزشی یاد بگیرید. اگر قصد شما خوب باشد، با روش های سئو کلاه سفید به هدفتان می‌رسید و تنها این روش‌ها را برای دوری کردن، یاد می‌گیرید. در غیر این صورت، باید منشور اخلاقی سئوکاران را دوباره بخوانید. 

 

تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

آموزش سئو سیاه خوب است یا بد؟ پاسخ این سوال می‌تواند در بررسی تفاوت‌های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید باشد. تفاوت سئو سفید و سیاه را می‌توان از چند جهت بررسی کرد. هر کدام از این تفاوت‌ها، نشان‌دهنده نگرش صاحب کسب و کار و مدیر سایت هم است.

  • سئو کلاه سیاه و کلاه سفید در دستورالعمل‌های مورد استفاده، تفاوت دارند. سئو کلاه سفید فقط شامل روش‌هایی است که مورد تایید 100% الگوریتم‌های گوگل باشد. اما در تکنیک‌های کلاه سیاه، هیچکدام از روش‌ها مورد تایید الگوریتم گوگل نیست.
  • هدف از انجام سئوی کلاه سفید، بهبود سایت برای موتور جستجو و کاربران سایت به صورت توامان است. اما تکنیک‌های کلاه سیاه، توجه چندانی به کاربران ندارد و تنها به رتبه گرفتن لینک‌های سایت در گوگل متمرکز است. 
  • به عنوان یک استراتژیست سئو باید بین زمان و ماندگاری، یکی را انتخاب کنید. روش های سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری زمان‌بر و ماندگار است اما در مقابل آن، تکنیک‌های black hat seo، سریع جواب می‌دهد و سریع هم از دست می‌رود.
  • ۰
  • ۰

سئو تکنیکال بخشی از فرایند سئو است که در آن از صحت عملکرد قسمت‌های فنی و تکنیکال سایت برای موتورهای جستجو اطمینان پیدا می‌کنیم تا به اهداف رشد ارگانیک سایت در نتایج گوگل دست پیدا کنیم. مهم‌ترین بخش‌های سئو فنی سایت شامل: نحوه کرال شدن، ایندکس شدن، رندرینگ سایت و در نهایت معماری صفحات سایت هستند که به هرکدام از آنها در ادامه می‌پردازیم. اما در ادامه یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد می‌پردازیم این که اصلاً چرا سئو تکنیکال سایت مهم است که جواب آن در پاراگراف بعدی خلاصه شده است.

 

چرا سئو تکنیکال سایت مهم است؟

تصور کنید بهترین سایت ممکن را از لحاظ ظاهر و جذابیت بصری دارید و بهترین محتواهای ممکن را برای این سایت تولید و منتشر کرده‌اید اما کاری برای سئو فنی سایت نکرده‌اید، اتفاقی که برای سایت شما می‌افتد رتبه نگرفتن صفحات سایت شما در نتایج گوگل خواهد بود.

به زبان ساده ربات‌های گوگل و یا هر موتور جستجوگر دیگر باید قادر به پیداکردن سایت و انجام مراحل: خزش و عملیات رندرینگ و ایندکسینگ سایت باشد.

اما این فقط ابتدای ماجراست و نباید این‌گونه فکر کنید که چون گوگل تمام صفحات سایت شما را کرال و ایندکس می‌کند سئو فنی سایت شما خوب است و دیگر نباید کاری برای آن کرد. برای این که وضعیت سئو تکنیکال سایت شما در حالت مطلوبی قرار بگیرد باید نکات دیگری مانند ایمن بودن صفحات، موبایل فرندلی بودن آن‌ها، نداشتن محتوای تکراری، لود سریع صفحات و هزاران عامل دیگر که در سئو فنی سایت تأثیر می‌گذارند را نیز بهبود دهید.

رعایت تمام موارد گفته شده در سئو تکنیکال تضمین رتبه 1 شما نیست اما سایت شما را در مقایسه با رقبا در وضعیت بهتری از لحاظ رتبه‌بندی در سرچ گوگل قرار خواهد داد.

  • ۰
  • ۰

اینستاگرام حدودا یک بیلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

 

همین آمار کافی‌ست تا بدانیم اینستاگرام، نه تنها در ایران بلکه در همه‌ی جهان به محبوبیتی مثال زدنی دست یافته است. این محبوبیت موجب شده عرصه‌ی رقابت تنگ‌تر شود و با وجود هزاران صفحه فعال در زمینه‌های مختلف، رساندن صدای خود به مخاطبان هدف سخت‌تر به نظر رسد. در این همهمه‌ی سرسام‌آور چطور صدای خود را به مخاطبان برسانیم؟ جواب این سوال چندین وجه دارد که سئو اینستاگرام، تنها یکی از این وجوه است.

قبل از هر اقدامی یادتان باشد آنچه شما را در اینستاگرام درخشان می‌کند، محتوای ارزشمند، متفاوت و خلاقانه است. طراحی گرافیکی خوب، تعامل با مخاطب و تبلیغات موثر از دیگر روش‌های خوش درخشیدن در این شبکه اجتماعی محبوب است. در کنار همه‌ی این‌ها، شما باید روش‌های بهینه‌سازی پیج خود برای جست‌وجو شدن توسط کاربر را هم بلد باشید که بحث را کمی تکنیکال‌تر و تخصصی‌تر می‌کند. اینجاست که بحث سئو اینستاگرام به میان می‌آید.

 

8 تکنیک سئو اینستاگرام

در ادامه 8 تکنیک عملی برای سئو اینستاگرام به شما معرفی می‌کنم و امیدوارم با به کار گرفتن آن‌ها متوجه تفاوت ماجرا بشوید:

  1. پروفایل خود را بهینه کنید
  2. کیوورد اصلی مرتبط با کسب‌وکارتان را در قسمت Username و Name قرا دهید
  3. از کلمات کلیدی مرتبط در بیو اینستاگرام استفاده کنید
  4. با هشتگ‌هایتان به‌مثابه‌ی کلمات کلیدی برخورد کنید
  5. از کلمات کلیدی در کپشن استفاده کنید
  6. قدرت Alt Txt را نادیده نگیرید
  7. از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه دوری کنید
  8. آنالیز داده‌ها را فراموش نکنید

 

  • ۰
  • ۰

متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو یا سئوکار فردی‌ست که توانایی و مهارت بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو را داشته باشد.

 

سئو چیست؟

این کلمه مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو سایت به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که موجب گرفتن رتبه‌ی بهتر در نتایج صفحات جست‌وجو خواهد شد.

 

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای رسیدن به ترافیک ارگانیک بیشتر و بهبود سایت برای موتورهای جست‌وجو تدوین می‌شود. استراتژی سئو باید بر اساس اهداف بازاریابی کسب‌وکار شما تدوین و اجرا شود.

 

چرا استراتژی سئو مهم است؟

سئو سایت فقط تسخیر صفحه اول گوگل نیست. شما با بهبود سئو سایت خود، رابطه‌ی بهتری با مخاطبان سایت‌تان می‌سازید، تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌دهید، قدرت خود را در دنیای وب افزایش می‌دهید، از رقبای خود پیشی می‌گیرید و به نرخ تبدیل (Conversion Rate) بهتری دست پیدا می‌کنید.

همه‌ی این موارد دست‌یافتنی‌ست اگر شما نقشه‌ی راه داشته باشید. پس استراتژی سئو کمک می‌کند به اهداف سئوی خود دست یابید و تمام اجزای سایت را برای رسیدن به این هدف هماهنگ کنید. اینجاست که استراتژی سئو باید دست دوستی به استراتژی محتوا بدهد و با هم عهد اخوت ببندند، چرا که تولید محتوا بدون توجه به اهداف سئویی، نهایتا شما را تا همان ترکستان مذکور هدایت می‌کند.

  • ۰
  • ۰

سئو سایت فروشگاهی مثل سایر سایت‌ها نیازمند صبوری است. اگر نقشه راه را درست چیده باشید، حداقل 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا ردی از نتایج را ببینید. اگر بازاری که دارید در آن رقابت می‌کنید، رقبای قدری مثل دیجی کالا، ترب و ایمالز دارد که کار کمی سخت‌تر هم می‌شود و مقدار زمان سئو محصولات فروشگاهی بیشتر هم خواهد شد.

 

چرا سئو سایت فروشگاهی مهم است؟

تمایل به خرید آنلاین، روز به روز بیشتر می‌شود، به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا که فرهنگ خرید اینترنتی دوچندان شده است. مطابق با گزارش رادار اقتصاد، تراکنش‌های خرید آنلاین در سال 99 حدودا 49.3% افزایش داشته است.
این افزایش مشتریان در سطح آنلاین را باید غنیمت شمرد، اما چطور؟ قطعا یکی از روش‌هایی که برای جذب مشتری به نظرتان می‌رسد تبلیغات است. برای جلب مشتری در فضای آنلاین مانند یک فروشگاه یا موسسه حضوری، به تبلیغات نیاز دارید، اما معمولا هزینه تبلیغات اینترنتی زیاد و نتایج آن هم موقت است. سئو سایت فروشگاهی روشی پایدار و مقرون‌به‌صرفه برای رسیدن به صدر نتایج گوگل است، اگرچه برای رسیدن به نتایج آن باید کمی صبور باشید.
رسیدن به رتبه‌های برتر زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانید سایت‌های برتر در صفحه نتایج جست‌وجو حدود 75% از کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند! این یعنی اگر سایت فروشگاهی خود را سئو نکنید، قافله را باخته‌اید.

بنابراین سئو سایت فروشگاهی کلیه تکنیک‌هایی است که باعث می‌شود محصولات یا خدمات‌تان به درصد مخاطبان بیشتری نمایش داده شوند و در نتیجه، میزان ترافیک ارگانیک‌، لید و نرخ تبدیل هم بالاتر رود. در قسمت بعدی با دلایل بیشتری اهمیت سئو سایت فروشگاهی را توضیح خواهم داد.

 

  • ۰
  • ۰

برای تدوین استراتژی سئو off page یا بررسی اقداماتی که انجام دادید نیاز به ابزارهایی دارید که راه را برایتان هموارتر کند. اساسا طرح‌ریزی هر استراتژی سئو بدون کمک‌گرفتن از ابزارها، غیرممکن است؛ بنابراین لازم است در این بخش آشنایی مختصری با ابزارهای تحلیلی سئو خارجی سایت داشته باشیم.

Semrush

ابزار تحلیلی Semrush نامی آشنا برای کسانی است که در زمینه سئو فعالیت می‌کنند. سمراش به شما کمک می‌کند وضعیت سئو سایت را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنید؛ استراتژی‌های جدید تدوین کنید یا نحوه‌ی عملکرد خود تاکنون را بسنجید.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های سمراش آنالیز بک‌لینک آن است که علاوه بر بخش‌های مفید‌ و کلیدی زیادی که دارد، امکان تحلیل رقبایتان را نیز فراهم کرده است.

Ahrefs

ابزار دیگری که در بین سئوکاران بسیار محبوب و معروف است، ابزاری نیست جز Ahrefs. تحلیل بک لینک، تعیین استراتژی لینک سازی، تحلیل سئو خارجی رقبا تنها بخش کوچکی از امکاناتی است که Ahrefs در اختیار شما می‌گذارد.
برای بررسی عملکرد سئو خارجی سایتتان کافی است وارد بخش Site Explorer شوید و در باکس جستجو آدرس کامل سایت را وارد کنید. در اینجا می‌توانید از گزینه‌های Domain، subdomain یا حتی Exact استفاده کنید؛ بستگی دارد برای تحلیل خود نیاز به چه نوع داده‌هایی دارید.

Moz

یکی از بخش‌های مهم در ابزار Moz Pro دارد، بخشی است با نام Link explorer است. این بخش امکان مقایسه بک لینک سایت خودمان و سایت رقبا را در اختیار ما قرار می‌دهد. در این بخش علاوه بر مشاهده لینک های وردی به سایت خودمان می‌توانیم بر اساس نوع لینک سازی رقبا دست به تدوین استراتژی بک لینک آینده‌مان بزنیم. برای این منظور تنها کافی است ورودی‌های سایت رقبا را چک کنیم.

 

سئو خارجی به همان اندازه سئو داخلی و سئو فنی مهم است. اگر می‌خواهید سئو شما موفقیت‌آمیز باشد، باید هر دو نوع را به‌خوبی انجام دهید. وقتی به لینک سازی فکر می‌کنید، راه ساده را انتخاب نکنید، اما سعی کنید از سایت‌های معتبر بک لینک بگیرید. هرچقدر سایتی که به شما لینک بدهد، معتبرتر باشد، شما نیز معتبرتر خواهید شد. در گذشته، می‌توانستید به‌راحتی هزاران لینک دریافت کرده و از رتبه بالاتری برخوردار شوید، اما امروزه این خبرها نیست و باید سعی و تلاش بسیاری کنید. سئو و تکنیک‌های سئو خارجی را به‌صورت مداوم انجام دهید تا افزایش رتبه چشمگیری را شاهد باشید.

  • ۰
  • ۰

نکات سئو آن پیج را رعایت کنید تا به سرعت در گوگل رتبه بگیرید و در نتایج سرچ کاربر، جایگاه بهتری به دست بیاورید. داشتن استراتژی سئو، به شما برای این کار کمک می‌کند ولی مهم است که برای برنامه ریزی، اولویت بندی مشخصی داشته باشید و تمامی جوانب سایت را در نظر بگیرید. 

  • تعیین مهمترین محتوا سایت: بهینه‌سازی محتوا را از بهترین محتواهای سایت شروع کنید. مهم‌ترین صفحات و مطالب سایت را مشخص کنید و آن‌ها را بهبود ببخشید. رتبه گرفتن در تعداد صفحات بیشتر، به افزایش ترافیک ارگانیک، کمک زیادی می‌کند. 
  • دسته بندی محتوایی سایت: محتواهای سایت را برای کاربران دسته بندی کنید تا پیدا کردن آن‌ها راحت‌تر باشد. مهم است که دو فاکتور Customer Journey و Customer experience را بهبود بدهید. دسته بندی محتوایی به پیدا کردن مقالات مرتبط و افزایش ویژگی Time on Site کاربر کمک زیادی می‌کند. 
  • رفع مشکلات سئو داخلی: از ابزارهای مختلف برای پیدا کردن مشکلات داخلی سایت کمک بگیرید و تنها به یک ابزار بسنده نکنید. به یاد داشته باشید که مشکلات سایت را باید به صورت دوره‌ای بررسی و رفع کنید. با آپدیت و به روز رسانی هسته گوگل، همیشه امکان بروز مشکلات تازه و ایرادات پیش بینی نشده وجود دارد. بنابراین سئو را قدم به قدم و مداوم دنبال کنید. سئو، یک فرآیند یکباره و لحظه‌ای نیست. 

بهینه سازی موثر SEO on page به ترکیبی از چندین عامل نیاز دارد. اگر قصد دارید عملکرد خود را به روشی ساختار یافته بهبود بخشید، دو نکته اساسی را باید رعایت کنید، تجزیه و تحلیل و نظارت منظم. اگر فرآیند در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق از موضوعات اساسی ساخته نشود، بهینه سازی ساختار یا محتوای وب سایت منفعت بسیار کمی دارد. در برخی موارد اگر تکنیک‎‌های سئو داخلی و تجزیه و تحلیل آن را اشتباه انجام دهید نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه شاید در رتبه بندی یک کلمه کلیدی، رتبه‌ی بالایی نگیرید یا آن رتبه را از دست دهید. برای همین با دقت تکنیک‌های سئو داخلی را انجام دهید. 

  • ۰
  • ۰

گذراندن بهترین دوره سئو می‌تواند مسیر کاری جدیدی پیش روی شما باز کند. همین که بدانید سئو سایت چیست، شما را به یک سئو کار ماهر تبدیل نمی‌کند. اطلاعات پیش پا افتاده و مفاهیم اولیه را می‌توانید به شکل مقاله یا ویدیوهای کوتاه آموزشی در سایت‌های فارسی و انگلیسی پیدا کنید. اما برای یاد گرفتن مباحث اصلی، باید آموزش عملی را در اولویت قرار دهید. گذراندن دوره‌های آنلاین و آفلاین عملی و پروژه محور، می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن توانایی‌ها و مهارت‌های شما داشته باشد. سئو وردپرس آموزش متفاوتی ندارد و بسیاری از مباحث بین انواع مختلف از سایت یکسان است. تنها ممکن است معرفی افزونه‌ها وبلاگ این‌ها در سئو وردپرس مهم باشد.

منتوریکس بهترین دوره سئو را در اختیار شما می‌گذارد. آموزش تمامی موارد سئو، معرفی ابزارهای سئو، بیان نکات مهم سئو داخلی و خارجی و تدوین استراتژی سئو از مهم‌ترین بخش‌های دوره سئو منتوریکس است. به طور کلی اگر به دنبال یاد گرفتن بهترین سئو سایت هستید، باید به مباحث زیر تسلط پیدا کنید:

  • بهینه سازی سایت چیست؟
  • دیدن رتبه سایت در گوگل
  • الگوریتم‌های گوگل
  • فاکتورهای سئو داخلی و خارجی
  • نحوه مدیریت سئو سایت
  • core web vitals چیست؟
  • lsi چیست؟
  • canonical url چیست؟
  • کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری در سئو سایت
  • استراتژی سئو چیست؟
  • آموزش تدوین استراتژی سئو
  • بک لینک در سئو چیست؟
  • لینک نوفالو چیست؟
  • تاثیر سن دامنه بر سئو

مزیت منتوریکس در آن است که شما زیر نظر بهترین مربیان و مدرسان حوزه سئو آموزش می‌بینید. منتوریکس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ است که در کنار آموزش، انجام کارهای سئو حرفه‌ای را هم دنبال می‌کند. بنابراین تمامی آموزش ها، عملی، پروژه محور و با ذکر مثال واقعی انجام می‌شود. با خرید دوره سئو منتوریکس، می‌توانید از تجربیات مربیان ما در کار خود استفاده کنید.