نیلوفرانه | روانشناسی - روانکاوی - مشاوره

  • ۰
  • ۰

برای اینکه بدانیم زوج درمانی چیست، اول باید بدانیم چرا به زوج درمانی نیاز داریم. اگر کسی به شما بگوید که تنها با گفتن یک جمله جادویی رابطه عاشقانه و سالمی را تا اخر عمر با همسر و یا شریک خود خواهید داشت، آیا شما باور می‌ کنید؟ بدون شک پاسخ شما منفی است. همه ما می ‌دانیم که ایجاد یک رابطه عاطفی سالم و حفظ و نگهداری آن کار ساده‌ای نیست.

 

درست مانند اتومبیل، روابط ما نیاز دارند تا مرتب به آن رسیدگی شود. اگر در اتومبیل ما مشکلی پیش بیاید ابتدا خودمان سعی می کنیم مشکل را برطرف کنیم و در صورتی که از انجام آن ناتوان باشیم به تعمیرکار مراجعه می ‌کنیم. شاید در مورد روابط ما نیز همین مثال مصداق داشته باشد. برخی از مشکلات توسط خودمان رفع می‌ شود ولی برای برخی دیگر نیاز به زوج درمانی داریم.

 

زوج درمانی چیست؟


بعد از آنکه به دلایل زوج درمانی اشاره کردیم، به این مبحث می ‌پردازیم که زوج درمانی چیست؟ زوج درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک درمانگر روان با تجربه بالینی در زمینه کار با زوجین، به دو شخصی که داخل یک رابطه عاطفی هستند مشاوره می ‌دهد.

 

 

 

هدف زوج درمانی چیست؟

رویکرد زوج درمانی در شمال تهران با هدف یکپارچه سازی و تنظیم هیجان، ابراز روشن احساسات و تایید متقابل در یک طرح جامع به منظور بهبود روابط زوجین همیشه پیش قدم بوده است. زوج درمانی رویکردی بدون قضاوت دارد و به پذیرش شما و همسرتان کمک می‌کند. یعنی رویکردی ست در قالب نحوه اندیشه شما درباره خودتان و همسرتان و خودسنجی بیشتر. همچنین این رویکرد بر تغییر کردن تمرکز دارد مثل کاهش پاسخ های منفی و بدون تایید، افزایش خود تنظیمی عواطف، بهبود توانایی ابراز خود و اصلاح مهارت های مدیریت موثر مشکلات.

 

زوج درمانی چه کاری انجام می دهد؟

زوج درمانی حساسیت درمانی قابل توجهی نسبت به نزاع همسرانی دارد که ناراحتی حاصل از دلخوری های فراوان را تجربه می کنند و در عین حال امید زیادی به بهبودی رابطه خود دارند. به طور کلی زوج درمانی موقعیت های گسترده و متنوعی را که زوج ها در طول رابطه خود با آن مواجه می شوند مورد توجه قرار می دهد و ایده های عملی موجود را بررسی نموده و تمریناتی برای کاهش تعارضات آسیب‌رسان و دستیابی به آرامش و صمیمیت بیشتر در روابط را فراهم می سازد. به طور مثال فرهنگ بخشش و عذر خواهی را بیش از قبل در بین زوجین جا می اندازد.

 

در جلسات زوج درمانی چه اتفاقاتی می افتد؟

زوج درمانی معمولاً با برخی سوالات مصاحبه استاندارد در ارتباط با تاریخچه رابطه و همچنین اطلاعاتی راجع به خانواده اصلی هر کدام از طرفین، ارزش ها و زمینه‌های فرهنگی زوجین آغاز خواهد شد.
پیش آگهی های مثبت و منفی رابطه زوجین در ابتدای زوج درمانی مورد بررسی قرار میگیرد تا بتوان چشم انداز درمانی رابطه زوجین را تا حدودی پیش بینی نمود.

 

برای شرکت در زوج درمانی چه شرایطی لازم است؟

برای شرکت در زوج درمانی و اثربخش بودن نتایج درمانی آن باید زوجین درک درستی از وضعیت فعلی رابطه شان و همچنین درک علیت حلقوی ( در نظر گرفتن نقش و سهم خود در ایجاد مشکل) داشته باشند. انتظارات آنها از رابطه شان در یک راستا و هم جهت باهم باشد. امید و انگیزه کافی برای بهبود رابطه شان و انجام تکالیف مربوطه داشته باشند. تمرکز درمانی ،صداقت و پذیرش احساسات از شروط ضروری اثربخشی زوج درمانی محسوب می شود.

 

زوج درمانگر خوب در تهران

مراکز مشاوره زیادی در حال حاضر در تهران مشغول به فعالیت هستند و به ارائه خدمات روانشناختی به زوجین می پردازند. اما آنچه که در انتخاب یک روانشناس خوب اهمیت دارد برقراری رابطه متقابل درمانی ،برخورداری از مجوز های لازم، مدارک علمی و صلاحیت های حرفه ای برای زوج درمانگر می باشد. چرا که زوجین، بسیاری از مسائل خصوصی شان را در طول درمان با زوج درمانگر مطرح می نمایند و هر گونه بی مقالاتی علمی و عدم برخورداری از شایستگی های حرفه ای می تواند تبعات منفی قابل توجهی برای زوجین به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است حتماً سوابق تحصیلی و تخصصی زوج درمانگر و مرکز مشاوره خانواده قبل از شروع جلسات درمانی مورد بررسی زوجین قرار بگیرد.

 

 

  • ۰۱/۰۳/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی